Hänger du med i trenden?

1970 gjorde jag min militärtjänst. Vi som då skulle fostras till soldater hade upplevt 68-våren, Flower Power och ett allmänt hopkok av frigörelseideér. Vi var inte speciellt motiverade för det militära och intog ofta en "laid-back"-attityd.

Femton år senare gjorde jag min första repmånad. De övriga repsoldaterna var ca 10 år yngre än mig. Jag hade samma avslappnade inställning till det militära som vid min grundutbildning. De yngre soldaterna hade en helt annan motivation - de var verkliga "stridisar". Snacka om att jag blev förvånad. Jag hade fullkomligt missat omsvängningen i uppfattning. Jag hade missat trenden!

I skolans undervisningsvärld ser jag nu något liknande. Kunskaper, undervisning och studier har de senaste 20 åren inte varit prioritrade, varken av politiker, föräldrar eller elever. Många har haft en "laid-back"-attityd till skolan - man har inte känt för att lära sig.

Jag ser nu att en förändring är på gång. Makthavare pratar och beslutar om utbildningssatsningar, föräldrar är noga med att välja rätt skola för sina barn och elever i grundskolan pluggar och de pluggar mycket.

Detta är den nya trenden; studier och plugg är roligt, är inne och kunskaper är lätta att bära.

Kommer du liksom jag gjorde att missa den nya trenden? Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0