Prognosmetoder

För att förutse framtiden kan man använda sig av olika prognosmetoder. På s 65 i problemboken nämns fem olika sådana. Vilken eller vilka av dessa metoder kan vara aktuella för ditt företag och varför? Kommentera!


Kommentarer
Postat av: Natalie Persson

En metod som är väldigt aktuell för just vårat café, the coffee corner, är trendutdragning. Detta eftersom att det är väldigt inne att gå på café just nu och det har också varit det de senaste åren. Fler och fler caféer öpnnas hela tiden i stan och konkurrensen hårdnar för varje år. Denna trend håller sig stabil och kommer förmodligen att fortsätta öka på samma sätt i minst några år till. Det är dock svårare för oss att använda denna metod om vi ska ta reda på våran framtid om över 10år. Då är inte denna metod stabil eftersom att förr eller senare kommer trenden med caféer att vända och något nytt kommer att ta över. Men inom de närmsta åren är det den bästa metoden för oss.



Även sambandsanalysen kan vara hjälpsam för oss. Om vi tittar på vissa samband som finns i samhället just nu kan vi anpassa oss efter dessa och ligga steget före precis som Wayne Gretzky. Ett samband är bland annat att om man går in på ett café idag kan man se att de flesta besökarna är i åldrarna 17-28. Och eftersom babyboomen nu kommer in i dessa åldrar kan vi förutse att dessa vill ta en fika precis som alla andra i samma åldrar. Vårt café har därmed stor chans att fånga många kunder i dessa åldrar och kan genom denna metod vara förberedda på det.

2009-03-03 @ 10:27:40
Postat av: Johanna Andersson

Jag tror att vårt företag har störst nytta av sambandsanalys och experter. Sambandsanalys tror jag att vi har stor nytta av att tillämpa för att många människor nu för tiden försöker äta hälsosamt och även bli mer och mer miljövänlig. Allt fler människor intresserar sig mer och mer för var maten kommer ifrån och hur den framställs samt att den inte innehåller "farliga" tillsattser. Därför tror jag att det finns ett tydligt samband mellan vad vi i vårt företag försöker att rikta in oss på och vad samhället runt omkring oss tänker nu för tiden. Vi försöker att hela tiden vara miljövänliga i och med att vi försöker att köpa lokalproducerade varor för att minska utsläppen och även för att främja våra lokala bönder och företag. Allt fler söker även mat från andra länder och då finns vi där och dämpar deras behov. Fler och fler tänker också långsiktigt, precis som vi, när det gäller miljön och även att äta "nyttigare" mat. Vårt företag har hittat sambandet mellan våra kunders behov och vårt utbud, därför tror jag att sambandsanalys passar oss mycket bra.



Jag tycker även att det kan vara bra för vårt företag att ta hjälp av en eller flera experter för att vi ska få reda på hur framtiden kommer att se ut. En expert som är insatt i sitt ämne tror jag vet vad han talar om och jag tror att han har koll och kan hjälpa oss i vår utveckling så att vi är "där pucken kommer att vara imorgon och inte där den var igår". Säger en expert att snart kommer de flesta människorna att bara vara intresserade av ekologiska varor och produkter så kanske vi ska ta oss en funderare över hur vi ska kunna följa med i utvecklingen. Men självklart måste man ta allting med en nypa salt och vara lite skeptisk. För allting är ju trots allt en prognos och en expert är ju bara en människa och alla kan vi ju ha fel. Därför tycker jag att man kan använda sig av fler än en metod för att komma fram till hur framtiden kommer att se ut. Jag tror att det bästa för oss är att både ta hjälp av en expert och försöka se ett samband mellan hur försäljningen går idag och efterfrågan. Då tror jag att det blir lättare att dra en slutsats som överensstämmer med framtiden och lyckas erbjuda just det som kunden vill ha i framtiden.

2009-03-03 @ 10:28:58
Postat av: Sofia Zetterlund

Först och främst tror jag att Trendutdragning är aktuell för vår restaurang, eftersom att kommer om det kommer tex 100 gäster per dag i flera veckor, då tror jag att vi räknar mer ungefär 100 eller mer fram över. Det är väldigt svårt att veta, men om allt är bra och maten är god och vi har nöjda kunder så tror jag nästan att det är en självklarhet att man tror att de blir mer kunder eller i alla fall lika många som det varit tidigare.



Dessutom tror jag att Experter är lite aktuellt, eftersom att på vår restaurang har vi kunskapsrik personal och vi visar upp det på ett så bra sätt som möjligt, så att våra kunder ska se hur bra vi är och att våra anställda verkligen kan sin grej.

2009-03-03 @ 10:33:39
Postat av: Jozephine Gimling

Prognosmetoder



Den prognosmetod jag tror passar bäst för vårt företag är ”köpplaner”. Vi har haft detta som plan redan från första början att vi ska göra undersökningar på stan och bland våra kunder för att få reda på vad de föredrar för caféer och vad de tycker om vårat café o.s.v. Jag tror att detta är en enkel och billig metod som ger ett bra resultat. Med tanke på att fika är en trend just nu så kan det ju vara en fördel att få reda på vilka fikatrender kunderna nappar på, vilka priser de är villiga att betala, hur ofta de fikar, vad de fikar etc. Genom exempelvis undersökningar en gång/kvartal tror jag att man hänger med på marknaden och ständigt har chans att förnya sig. Jag tror även att kunderna uppskattar att få sin röst hörd och ha en chans att påverka på sitt favorit café M Jals. Tillskillnad från om man anlitar en expert är denna metod mycket billigare. Som nystartat café kanske denna utgift är onödig till en början med tanke på att utgifterna kan vara saftiga i alla fall.

2009-03-03 @ 10:34:35
Postat av: Mattias

Prognosmetoder



Sambandsanalys



Denna metod kan vara bra för vårt företag att använda sig av. Går företagen på markanden bra och har en god tillväxt betyder det att vi får fler potentiella kunder och har lättare att utöka vår verksamhet. När företagen går dåligt- får vårt företag svårare att knyta till sig nya kunder och måste kanske dra ned på verksamheten.

2009-03-03 @ 10:36:44
Postat av: Mikaela

Köpplaner kan vara en metod som passar mitt företag. För att få reda lite mer på hur stort intresse och behov det finns av ett nytt café. Även att gå och ta en fika har blivit lite som en trend och därför tror jag att intresset är stort. Samtidigt som lite av en sambandsanalys kan vara till hjälp eftersom att vi nu befinner oss i en lågkonjunktur kanske efterfrågan samtidigt minskar och detta kan vi kanske få reda lite mer på med hjälp av dessa två metoder. Eftersom att mitt företag är ganska nyöppnat så tror inte jag att vi kan få så mycket hjälp av de andra metoderna.

2009-03-03 @ 10:37:47
Postat av: Sanne Pedersen

För The Coffee Corner anser jag att trendutdragning är den bästa metoden. Att gå på caféer och fika är ju en trend i sig och den trenden går ju upp och ner. Om 10 år kanske det är mer trendigt att baka själv istället för att gå på café som är rätt trendigt idag. Så när vi ska bedömma hur framtiden kommer se ut får man kanske se tillbaka på föregående år och se hur resultatet sett ut. Det man dock måste vara försiktig med är ju att inte ta ut saker i förskott. Man vet aldrig när denna trend kan ta slut och det är svårt att se långsiktigt.



Som komplement till trendutdragningen kan det därför vara bra att dessutom använda sig av sambandsanalys. Att fika är väldigt vanligt bland ungdomar och antalet barnafödslar kan därför ha en koppling till försäljningen på caféer. En "babyboom" 2010 kan alltså hjälpa ett företag att planera år 2030.



Att använda anlyser tror jag dock kan vara rätt farligt i sig. Det är nog bra att ha "reservplaner" ifall en prognos inte visar sig vara rättvisande. Man får vara noga med att inte förlita sig alltför mycket på dessa prognoser och ta ett år i taget.



Man ska, som Wayne Gretzky sa, inte vara där pucken är utan där den kommer att vara. Men bara för att man är där betyder inte det att man lyckats. Att få passen är precis lika viktigt, man kan alltså inte förlita sig helt på olika prognoser.

2009-03-03 @ 10:38:40
Postat av: Jessica G

För mitt företag (the coffee corner) är nog de bästa prognosmetoderna Trendutdragning och sambandsanalys. Om kaféer har gått bra tidigare år och ökat några procent kan man anta att det kommer göra de de kommande åren också. Självklart är detta inte en bra långsiktig plan att gå efter, men den fungerar bra kortsiktigt. Nackdelen är ju att man inte vet när trenden med kaféer då kommer att brytas. När folk inte längre kommer vara intresserade av att fika. Sambandsanalys kan man också använda sig av men det blir mer kompicerat men har en koppling till trendutdragning. Tex. om man vet att det är en trend just nu för ungdomar att gå på kaféer och fika och de var stor babyboom för ungefär 18 år sedan kan man anta att det kommer att gå bra de kommande åren pga många potensiella kunder.

2009-03-03 @ 10:39:29
Postat av: y

2009-03-03 @ 10:39:48
Postat av: Emma

Eftersom att mitt företag är en restaurang är det svårt att använda sig av prognosmetoder. Människor har i alla tider ätit på restaurang oavsett hur samhället ser ut. För många familjer kan det vara skönt att ibland få gå till ett ställe där de slipper göra maten själva och istället bara blir serverade när de har beställt vad de vill äta.

Men det kan så klart förekomma trender inom restaurangbranchen också. Som till exempel vilka maträtter som ska serveras. Under den senare tiden har det varit populärt med internationell mat och därför finns det idag många restauranger som har utländska maträtter på sin meny. För att hålla koll på trenderna kommer våran restaurang att göra undersökningar om vad kunderna vill ha för mat.



Under finanskriser när folk har ont om pengar föredrar de kankse att äta hemma eftersom att det är billigare. Då är det lätt att det går sämre för restaurangerna.

2009-03-03 @ 10:40:45
Postat av: Carolina Klingensjö

Jag anser att sambandsanalys är en bra metod. Då kan man hitta naturliga samband. För mitt företag som är i restaurangbranschen så är denna metod intressant. Intressant eftersom restaurangen är för studenter, och om det är många studenter ett år så kan man anta att det blir fler gäster. Om man vet att det några år är färre som studerar i Eskilstuna, så kan vi då också anta att försäljningen kan bli sämre än tidigare år. Men man kan ända inte lita på metoden fullt ut eftersom trenderna kan vara viktigare. Om det är trendigt att äta ute och studenter lever i en högkonjunktur så är det mer chans att de äter ute oftare. Då kanske experternas utlåtande är mer intressant, eftersom de eventuellt kan se om en låg- eller högkonjunktur är på väg att komma.



Analogimetoden är också intressant. Men inte så intressant för just vårt företag. Det anser jag eftersom vår restaurang troligen inte kan jämföras med liknande restauranger i tex. Italien eftersom kulturen och trenderna är så olika.

2009-03-03 @ 10:43:42
Postat av: Paulina Hellström

De olika prognosmetoderna är



Trendutragning-förutsätter att allt fortsätter som förut. Den är bra på kort sikt men inte på lång sikt då ett trendbrott är troligt.



Sambandsanalys-Ser samband mellan försäljning och någon faktor. Exempel mellan miljöproblem och försäljningen av miljövänliga produkter.



Analogimetoden-Ser samband mellan hur andra länder reagerat mot en viss produkt. Det är dock viktigt att komma ihåg att olika länder har olika levnadsstandarder och kulturer. Därför är det viktigt att jämföra med ett land med liknande standard som sitt land.



Köpplaner-Här frågar man folk om deras köpplaner. Detta är aktuellt då det gäller köp som en semesterresa eller liknande men inte mindre vardagliga köp.



Experter-Experter eller visionärer gör prognoser och analyser utifrån deras erfarenheter och kunskaper.



Jag funderade på vilken metod som skulle vara väst för vår flaskförsäljning och det jag kom fram till var att Trendutdragning och Sambandsanalysen (+lite expertmetod i form av mig).



Sambandsanalysen tror jag på då vi ser ett samband mellan miljöförsöringen och att man villl använda Sveriges vattenresurser istället för att köpa vetten i engångsflaskor. Jag tror mig också förutspå (lite av expert metoden) att vi kommer sälja mer runt sommaren då folk kommer inse hur mycket kylstavarna hjälper i sommarvärmen. Alla vill såklart ha svalkande vatten istället för ljummet ofräscht. Detta har flanskan ett försprång på när det gäller konkurrensen mot vanliga engångsflaskor.



Trendutdragningen tror jag på eftersom vår försäljning kommer pågå under en kortare period, nämligen till studenten i år. jag tror inte att vår försäljning kommer att innebära något stort trendbrott mer än det vi förutspått med sambandsanalysen.

2009-03-03 @ 10:46:42
Postat av: Julia

Både trendutdragning, sambandsanalys och kanske hjälp från experter tror jag skulle kunna vara aktuellt för the Coffee Corner.



Trendutdragning skulle jag säga fungerar för de flesta företag. Att se hur det har varit föregående år och anta att det blir likadant nästa kan jag tänka mig att det oftast fungerar, men man kan aldrig förutspå när trenden hastigt bryts. Därför tycker jag att det är bäst att använda den metoden tillsammans med någon annan metod. Dock finns det företag som tar en ännu större risk än oss som café med att använda trendutdragning. Man tycker ju att folk alltid har tagit en kopp kaffe och fikat, och man tycker inte att den trenden skulle brytas. Däremot kan ju dock sättet att fika på förändras, kanske kommer det något modernare än vårt teknologiska system och då kan trenden att gå till just vårat café plötsligt brytas.



Sambandsanalysen skulle nog också passa för att analysera ett cafés framtid. Är det dålig ekonomi i landet kan man till exempel förutse att lika många som vanligt inte har råd att ta en fika. Har det varit en baby boom ett år kan man räkna med att när de barnen kommer upp i rätt målgrupp för vårt café ökar därmed försäljningen under några år.



Visst skulle "experter" kanske kunna göra en prognos om hur trendigt det kommer att vara att gå på café, det kanske fungerar. Men det känns som att de har lite andra områden som till exempel mode. I och för sig skulle de ju kunna förutse att det kommer bli trendigt att hålla vikten nere, och om det var så skulle kanske färre fika eftersom det inte alltid är det nyttigaste som säljs där. Nu skulle man väl nästan kunna säga att det är ett mode att vara smal just nu, men fortfarande är det folk som fikar. Om det däremot blev trendigt att väga 200 kilo skulle säkert fler unna sig en fika lite oftare!



Analogimetoden är ju lite för sent inom den här branschen, man har redan sett att det fungerar. Caféer finns ju så gott som i hela världen! Alla vill väl någon gång träffa sina kompisar genom en fika.



När det gäller köpplaner tror jag inte det fungerar när det handlar om caféer. Den metoden fungerar bäst på produkter eller tjänser som ska köpas lite längre fram i tiden, eller saker som man vet att man kommer att köpa. Att ta en fika är inte alltid förutbestämt, det sker ofta på impuls och antalet gånger man går på café i till exempel månaden varierar mycket.

2009-03-03 @ 10:50:38
Postat av: Wing

Sambandsanalys: en bakomliggande orsak till att det kommer många studenter till oss är kanske pga ökad studerande här i Eskilstuna. En annan orsak är kanske pga priset vi satt på vår mat. Folk har inte råd att spendera så mycket pengar på mat därför kommer de till oss för att de får mycke mat för väldigt bra pris!

2009-03-03 @ 10:53:09
Postat av: Calle Lundevi

Företagens köplaner och experters olika råd och tips är dom två prognosmetoder som jag tror kommer passa oss i RFA allra bäst. Skulle man fråga en marknadsföringschef på ett större företag om hur deras investeringar i marknadsföring ser ut inför kommande tider så skulle förmodligen svaret vara att man inte kommer att satsa så mycket på marknadsföring och istället försöka lägga pengar på någonting annat, för dom mer vesäntligt. Även om jag själv kanske tycker att det är just i dessa tider man ska försöka att marknadsföra sig så affärerna kommer igång igen.



Samma som gäller nog om man skulle fråga en "trendnisse" med lite koll, eller egentligen om man skulle fråga vem som helst.

2009-03-03 @ 10:53:19
Postat av: Lina Andersson

Vi äger ett Café vid namn M Jals Café som säljer hembakat och endast färska varor till bra priser. Vi har även underhållning på kvällarna där vi serverar alkohol och även olika maträtter. Vi har en stor kundgrupp, dvs. allt i från ungdomar till pensionärer.



Vi satsar på trendutdragning. Vi får hjälp att veta vad vi ska satsa på genom att se hur det gått tidigare, då menar jag vilka tårtor som säljer bäst, eller vilken tid de flesta kommer och fikar. Det är viktigt för att vi ska kunna förutse tider för personalen. Vi kan även satsa på Sambandsanalys därför att då kan man hitta en samband när t ex baby boom sker, då familjen med små bebisar kan gå till ett Café och fika.



Det är svårt för vårt företag att använda sig av en Analogimetoden, eftersom att Caféer går olika bra i olika städer eller ställen. Vi kan vända oss till experter, men samtidigt som de inte alltid har rätt i deras prognoser om framtiden.

Köpplaner kan vara svåra eftersom att då frågar man bara vissa och inte en hel kundgrupp.

2009-03-03 @ 10:54:14
Postat av: Tony Ly

Köpplaner och Experter eftersom vår företag erbjuder tjänster inom marknadsföring och då handlar det oftast om planer i längre sikt

2009-03-03 @ 10:54:15
Postat av: Sandra Björnfot

Café Mjals satsar samband eftersom vi kombinerar både mat och dans. Många männsiskor är ute efter nöjen och vill prova nya spännande saker. Alla behöver mat för att överleva men man kan göra matstuden roligare. Genom att träffa nya männsikor och göra något annorluna. Det har inte en naturlig koppling men vi vill göra matstuden till något annat. Som jag sade i den förra frågan, spenderar familjer inte mycket tid med varandra nuförtiden och det vill vi ändra på genom att ha mat och dans på ett och samma ställe. Detta kan även bli en trend i vårt sammhälle och det vill vi att det ska bli.

2009-03-03 @ 10:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0