Affärsidé och varumärke, är det nåt att ha?

Har du stött på något företag med en bra affärsidé och i så fall varför var den bra? Om du inte har gjort det, så kanske du känner till något företag med en dålig affärsidé, och i så fall, varför var den bra.
Vi har även pratat om vikten av att ha ett starkt varumärke. Finns det något lokalt företag i Eskilstuna som du tycker har ett starkt varumärke. Motivera!


Kommentarer
Postat av: Josefine Jensen

Jag kommer inte riktigt på någon, bara att jag tycker att korta affärsideer är bättre eftersom då förstår man budsskapet snabbt.Om det är den lång affärside kan man lätt bli trött på den. Ica Ekängen har en kort och bra affärside, bäst i mat på stan. De kanske inte har det rätta innehållet, men vad spelar det för roll om budskapet går fram.



Slagstaglassen har ett väldigt starkt varumärke i Eskilstuna, alla vet vad slagstaglass är och nästan alla har ätit där. Det finns många bra varumärken i Eskilstuna, men jag tycker att Slagstaglass är bra eftersom alla tycker om glassen;)

2009-09-30 @ 18:01:23
Postat av: Mikaela Flennerhag

Jag tycker att H&M har en bra affärside "att erbjuda mode och kvalite till bästa pris". Vi diskuterade ju om det verkligen var bra att nämna "bästa" i sin affärside eftersom att det är svårt att vara "bäst" på något, det kan ju etableras nya företag som är ännu bättre. Samtidigt tycker jag att den är bra för att dem lever upp till sin affärside och den är kort och uppfyller många behov.



Jag tycker att Willys har ett starkt varumärke, men det gäller inte bara i Eskilstuna utan även i hela Sverige. När man hör "Willys" kopplar man ihop det med en matbutik med mat till låga priser, vilket många vill ha.

2009-10-02 @ 10:15:35
Postat av: Lisa

Jag tycker man ska ha en kort och koncist affärsidé som är lätt att komma ihåg. Varje dag som jag går till skolan ser jag en bil på en parkering som det är ett lokalt företags logga på. Dennes namn är säkert 14 bokstäver långt och jag kommer aldrig ihåg vad företaget heter- ett bevis på att namnet är för långt och krångligt.



Att kunna skapa ett rykte kring sitt varumärke är nästan ett måste i en såpass liten stad som Eskilstuna är. Rykten sprids snabbt och om det är ett dåligt rykte sprids det ännu snabbare. Jag håller med Josefine om att Slagstaglass har ett starkt varumärke. Bra glass och har ett bra rykte är optimalt för att ett varumärke ska lyckas!

2009-10-02 @ 10:16:25
Postat av: Andreas Svensson

Jag har stött på en bra affärsidé, den heter Party people. Men om man ska tala verklig affärsidé så är pasta huset i Eskilstuna en av de mest klockrena enligt mig. De erbjuder god, snabb, billig mat och man får dessutom äta så mycket man vill. Det är dessutom nyttigare en att ta en pizza. Därför tycker jag att deras affärsidé är väldigt bra. Den är helt enkelt så bra att de kan konkurrera ut många andra företag i närheten. Detta kan man märka när man går förbi utanför, hur ofta är det inte fullsatt på pasta-huset.



Ett företag som jag vet har ett starkt varumärke är Finess som ligger i skogstorp. Många känner nog inte till Finess men de är väldigt starka inom burbyggen till rally och racingbilar. Finess har genom sitt starka varumärke blivit stora inom stora delar av Sverige. Många rallyåkare ocg racingbilsbyggare anlitar Finess.

2009-10-02 @ 10:34:05
Postat av: Tobias Vang

" ska leda och utveckla lågprissegmentet för mat genom att:



- alltid erbjuda våra kunder lägsta pris – Sveriges billigaste matkasse.



- ge våra kunder en inspirerande butiksupplevelse."



Detta är willys affärsidé som jag anser vara relevant för ändamålet. Den är kort och bra formulerad. Frågan är om man lever upp till att man har billigaste matkassen? Säger man att man har det måste man också leva up till det, annars kan företaget lätt upplevas som oseriöst.



Jag anser att Frisksis & Svettis har ett starkt varumärke i eskilstuna även fast inte företaget enbart finns i eskilstuna. Pratar man träning med någon, frågar folk direkt om man tränar på Friskis. Det är ett tecken på att företaget har stort inflytande på konsumenterna här i Eskilstuna.

2009-10-08 @ 15:08:07
Postat av: JenSan

Vi tycker att H&M har en bra affärsidé för att dem har ett brett utbud och en bred målgrupp. Deras affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris, och vi tycker att H&M lever upp till det. Den är även inte för kort eller för lång, vilket är bra.



Ett starkt varumärke i Eskilstuna är Skogaholms brödet. Vi tycker att det är ett starkt varumärke eftersom alla känner till det och alla har nog någon gång ätit den berömda Skogaholms limpan.

2009-10-09 @ 09:04:37
Postat av: Carina Wikman

En bra affärside är H&Ms affärside för den kunde jag lista ut själv. Jag skrev ner några saker som jag trodde deras affärside innehöll och sen kollade jag upp om det stämde och det gjorde det. Det tycker jag är bra för då har man nått ut till kunden.



Munktell science park tycker jag har ett starkt varumärke för att de syns ofta och man hör goda rykten om dem. De är speciella för eskilstuna och hjälper stadens företag med dess utveckling, det är bra. De sticker ut ur mängden och jag ser det som ett konkurrenskraftigt varumärke.

2011-10-20 @ 22:39:55
Postat av: Kevin Dao

Hej!

Jag har stött på många bra affärsidéer till exempel Ikeas affärsidé som är följande:
"Ikea ska erbjuda heminredningsprodukter med god design och god funktion till ett lågt pris."
Ikea lyckas med att hålla måttet med deras affärsidé eftersom att deras produkter är moderna och bra!


Ett startk varumärke i Eskilstuna är klädesbutiken EGO. Låt oss säga att jag får en komplimang att jag har en snygg t-shirt på mig så frågar alltid den om jag har köpt den på EGO. Vilket menas med att folk vet att EGO säljer snygga kläder!

2012-09-30 @ 14:02:17
Postat av: Hanna G

Jag tycker att Eskilstuna energi och miljös affärside är bra för den innehåller vilka behov de tillsfredsställer, den innehåller vilken målgrupp de riktar in sig på, de säger till viss del hur de gör för att tillsfredsställa behovet och va de erbjuder sina kunder.
Jag tycker också att deras affärside är enkel att förstå och inte heller för lång vilket gör den ännu bättre.

2012-10-02 @ 16:49:53
Postat av: Hanna G

Jag tycker även att varumärket till Eskilstuna energi och miljö är bra därför att den är annorlunda och man kopplar verkligen varumärket till företaget.

2012-10-02 @ 16:51:34
Postat av: lina

Jag tycker att Ikeas affärside är bra för den är väldigt enkel att förstå, lagom lång och uppfyller alla krav som en bra affärside ska ha såsom vilket behov de ska tillfredsställa, till vem vänder de sig till ( marknad, målgrupp), hur de ska tillfredsställa behovet och vilka resurser företaget behöver. Ett starkt varumärke som är lokaliserat i Eskilstuna är växtriket för de har stärkt sitt varumärke bra genom bra service,bra produkter och marknadsföring. Alla vet vad växtriket är och då har man ett bra varumärke.

2012-10-02 @ 17:06:44
Postat av: Lisa

Ja det har jag, jag tycker att en affärside ska vara kort och innehålla allt som ska beskriva företaget. Den ska inte vara lång och krånglig, då kommer man aldrig ihåg den. Det är alltså en dålig affärside.

Jag tycker att växtriket har ett bra varumärke. De har verkligen lyckats fått en stor kundkrets och många människor känner till deras företag. Det kan bero på att de har god service och att de har allt man behöver till sin trädgård och till mycket annat.

2012-10-07 @ 14:45:07
Postat av: Emma Björkman

Jag tycker Ica har en bra affärsidé. För att en affärsidé ska vara bra ska den innehålla de fyra punkterna som vi har pratat om; vad, till vem, hur och med vilka resurser. Ica uppfyller alla dessa krav genom att till exempel skriva att de "erbjuder våra kunder ett prisvärt och brett livsmedelssortiment i en fräsch butik med kunnig och serviceinriktad personal(...)". Här beskriver de både vad deras produkter är men också hur man ska tillfredställa behoven. Affärsidén är bra och tydlig.

Eftersom jag inte bor i Eskilstuna har jag inte stött på så många lokala företag. Ett företag som jag dock vet om är Slagstaglass som även finns i Strängnäs. Varumärket är starkt eftersom jag som utomstående vet om det fastän jag inte bor i Eskilstuna. Det gäller att skaffa sig ett gott rykte om sina produkter och det har Slagsta glass gjort, även i Strängnäs. Frågar man någon som tycker om glass rekomenderar de ofta Slagsta glass vilket är ett tecken på ett varumärke som är starkt.

2012-10-07 @ 15:11:25
Postat av: Rebecca Andersson

Jag tycker att Mcdonalds har en affärsidé och vision som knyter samman med varandra bra, visionen lyder såhär: "Our customers favourite place and way to eat". Mcdonalds menar att deras restaurang kedja ska bli kundernas favorit plats med god mat och deras affärsidé eller mission som det nu står är "Med glimten i ögat ger vi våra gäster en god stund i deras vardag genom att erbjuda en unik upplevelse där alla är välkomna". Båda är bra och inringar det som dom vill uppnå, den är inte för lång eller svår att förstå vilket gör det lätt för både små och stora att förstå. Eftersom många av Mcdonalds kunder är barn är det bra att dom har gjort affärsidén och visionen kort och koncist.

Ett varumärke som bara finns i Eskilstuna är svårt att komma på men ett varumärke som finns globalt är Apple. Apple produkter är något som iprincip alla i dagens samhälle har, mobil,dator eller ipad. Det är ett varumärke som jag personligen tycker är väldigt bra och Steve Jobs, grundaren till det här varumärket kom på ett sätt att nischa sig från alla andra märken på marknaden, om jag skulle ha hört "Apple" förut och om jag inte hade känndedom vad det var skulle jag genast tro att man bara menade frukten äpple. Nu när man hör varumärket skulle jag tro att alla världen runt vet vad det är för produkt man pratar om vilket egentligen är helt otroligt bra gjort av Steve Jobs.

2012-10-07 @ 19:24:58
Postat av: Elin Petré SPEI/FG3

Man har stött på flera olika företag med en rad olika affärsidér, en affärsidé jag tycker är helt okej är Stadiums affärsidé: Stadiums affärsidé är att erbjuda sport- och sportmodeprodukter med god funktion, design och kvalitet till bästa pris.
Den är kort och man förstår direkt att det handlar om sportprodukter men det som inte är tydligt om vem Stadium riktar sig till, man kan ana att det handlar om människor som vill utöva olika sportaktiviteter men jag anser att det inte är tillräckligt tydlig.

Jag tycker att Engstörms trafikskola har ett starkt varumärke, engstörms är kända i Eskilstuna för att vara en bra och billig trafikskola. När jag säger att jag går på Engströms säger många oftast att "ja men där har jag hört att det är bra."

2012-10-08 @ 14:45:31
Postat av: Julia

Jag tycker att en affärsidé ska vara kortfattad och innehålla ett enkelt språk så att alla lätt kan förstå. Men samtidigt måste den innefatta: vad, till vem, hur, med vilka resurser och det tycker jag inte att blocket.se har lyckats fått med. Deras affärsidé är "Blocket skall tillhandahålla den enklaste, mest effektiva och tryggaste annonsplatsen för Köp & Sälj i Sverige". Den är kortfattad och jag får absolut en bild av vad det är för typ av företag, men för att den ska bli helt korrekt bör den även beskriva "hur" och "med vilka resurser". Det är viktigt för att inte gå miste om några kunder som skulle kunna tänkas välja att använda en annan annonsplats bara för att de inte förstår blockets affärsidé.

Ett starkt varumärke i Eskilstuna tycker jag är godisland. De har ett brett sortiment som många tycks ha fallit för och det är ganska häftigt att så många väljer att gå dit istället för till ICA eftersom att ICA brukar ha extrapris men det har sällan godisland. Sedan säljer dem nästan bara godis, dricka och tobak och jag tycker att det är imponerande att de har gjort det sedan 1997 och att det fortfarande går runt. Många godisbutiker lägger ofta ned eller går i konkurs efter något år.

2012-10-08 @ 18:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0