Förr, nu och sen?

På Expowera, www.expowera.se/mentor/marknadsforing/nuochda.htm finns en artikel om Marknadsföring förr och nu. Läs artikeln och kommentera valfria förändringar i utvecklingen. Hur tror du att marknadsföringen kommer att utvecklas i framtiden?

Kommentarer
Postat av: Nat

Jag tycker att den digitala revolutionen har varit en viktig delen för marknadsföringsens utveckling. Det ger företag en bred marknadsföring som kan spridas världen över.



Eftersom att teknologin växer så kommer nya möjligheter att nå ut till människor att tillkomma. Tillsammans med internet och annan kommunikation så har människor lättare att få kontakt och tala med varandra på andra sidan jordklotet. Då menar jag inte bara privatpersoner utan vad ett land har att erbjuda. Genom detta kan företag i ett annat land påverka mig och internethandel bli ett alternativ. På så sätt ökar företagens kunder.



Detta tror jag kan vara någonting som blir vanligare i framtiden.

2012-01-27 @ 12:50:46
Postat av: Hanna

Jag tror att i framtiden kommer den digitala revulotionen ta allt större plats. Redan idag sker mycket av marknadsföringen över internet och jag tror att den gamla eknomin kommer att näst intill dö ut i framtiden.



Teknologin utvecklas hela tiden och det är ett väldigt smidigt sätt för människor att nå ut till varandra världen över. Företag kan på så sätt nå ut till kunder runt hela världen och sälja sina produkter. Genom detta ökar företagets kundkrets och försäljning.



2012-01-27 @ 12:51:33
Postat av: Amanda.H

Jag tror att den digitala revulotionen i framtiden kommer att utvecklas och ta stor plats. Marknadsföring sker mycket genom internet och kommer att fortsätta så i framtiden. Internet och all annan teknologi ger människor och länder möjlighet att nå ut till varandra på ett mycket lättare och effektivare sätt. Genom det säljer och köper företag sina produkter och ökar sin kundkrets.



2012-01-27 @ 13:35:35
Postat av: Jennifer Lundkvist

Förr var marknadsföring inte lika viktigt då utbudet och efterfrågan inte var så stort. Vi hade bara ett fåtal saker att välja mellan vilket ledde till att företag inte behövde konkurera med varandra genom marknadsföring.



Idag, efter många års utveckling, har både utbudet och efterfrågan ökat vilket har lett till att den digitala revolutionen blivit en viktig del för företags marknadsföring. Den digitala revolutionen har gjort det lättare för företag att nå ut till sina kunder och att marknadsföra sig. Det har alltså på så sätt blivit lättare att kommunicera med varandra, oavsett vilken del av jordklotet man befinner sig på. Med hjälp av den digitala revolutionen har företag chans att utveckla sin marknadsföring och synas världen över.



Utvecklingar sker jämt och ständigt, detta tror jag även kommer att ske när det gäller den digitala revolutionen och marknadsföringen. I framtiden tror jag att vi kommer att använda oss allt mer av internet för att nå ut till våra kunder. Det är ett snabbt och smidigt sätt och företag kan även vinna på att använda och marknadsföra sig med hjälp av internet.

2012-01-30 @ 21:13:57
Postat av: Niclas Lundgren

Förr var behovet av marknadsföring inte lika stort som idag då det inte fanns lika många företag och det fanns inte lika mycket tjänster och varor som erbjöds till konsumenterna. Utbudet var inte lika stort som idag och då behövde inte företag konkurrera med varandra genom marknadsföring.



Dagens globalisering har medfört att det finns mycket fler företag med sina varor och tjänster som konkurrerar med varandra om kunder på samma marknad. Efterfrågan på produkter hos folk har blivit allt mer diffirentierade och företag tvingas anpassa sig efter vad som efterfrågas. Marknadsföringen är mycket viktigare idag eftersom konkurrensen mellan företaget är större och det gäller att synas och få konsumenterna att köpa just deras varor.



Jag tror att marknadsföringen kommer att utvecklas allt mer inom den digitala världen. Företag kommer att använda sig av internet, mobiler, och annat inom den digitala världen för att nå ut till konsumenter. En fortsatt digital revolution tror jag kommer att påverka hur varor och tjänster kommer att se ut. Med bättre teknik blir det lättare för företag att ta reda på vad en viss kund efterfrågar och utforma varor och tjänster efter det. En starkare relation mellan företag och kund kommer att utvecklas och varje individs behov kommer att påverka hur ett företags marknadsföring och utbud kommer att se ut. jag tror även att konkurrensen bland företag kommer att öka och sätta press på dem att utvecklas och bli till exempel mer miljömedvetna, och att bli tvugna att framhäva detta i sin marknadsföring.

2012-01-31 @ 19:21:28
Postat av: Niclas Lundgren

Förr var behovet av marknadsföring inte lika stort som idag då det inte fanns lika många företag och det fanns inte lika mycket tjänster och varor som erbjöds till konsumenterna. Utbudet var inte lika stort som idag och då behövde inte företag konkurrera med varandra genom marknadsföring.



Dagens globalisering har medfört att det finns mycket fler företag med sina varor och tjänster som konkurrerar med varandra om kunder på samma marknad. Efterfrågan på produkter hos folk har blivit allt mer diffirentierade och företag tvingas anpassa sig efter vad som efterfrågas. Marknadsföringen är mycket viktigare idag eftersom konkurrensen mellan företaget är större och det gäller att synas och få konsumenterna att köpa just deras varor.



Jag tror att marknadsföringen kommer att utvecklas allt mer inom den digitala världen. Företag kommer att använda sig av internet, mobiler, och annat inom den digitala världen för att nå ut till konsumenter. En fortsatt digital revolution tror jag kommer att påverka hur varor och tjänster kommer att se ut. Med bättre teknik blir det lättare för företag att ta reda på vad en viss kund efterfrågar och utforma varor och tjänster efter det. En starkare relation mellan företag och kund kommer att utvecklas och varje individs behov kommer att påverka hur ett företags marknadsföring och utbud kommer att se ut. jag tror även att konkurrensen bland företag kommer att öka och sätta press på dem att utvecklas och bli till exempel mer miljömedvetna, och att bli tvugna att framhäva detta i sin marknadsföring. Relationsmarknadsföring kommer att bli allt viktigare och det kommer bli viktigt att skapa en lång relations mellan företag och kund.

2012-01-31 @ 19:24:32
Postat av: TG

Marknadsföringen i framtiden tror jag mer och mer kommer gå mot individualisering. Att företagen prickskjuter på de kunder som kan vara av intresse samt att vårda de befintliga kunderna genom uppföljningar och dialoger. Att jag tror detta är för att jag tror företag kommer få svårare att fånga intresse då mängden företag är så stor. Om företagen istället går ner på individnivå och därifrån försöker behandla kunden på ett personligt sätt kanske det bidrar till ökad nöjdhet och fler kunder. Jag tror även det blir lättare för företagen att kontinuerligt optimera sin verksamhet om man håller närmre kontakt med kunderna och lyssnar på vad som kan förbättras. Genom individualiserad marknadsföring får kunden också en känsla av omtanke från företaget vilket jag tror kommer bli allt viktigare på den ständigt växande marknaden.

2012-01-31 @ 21:40:06
Postat av: Emma Ahlenius

I framtiden tror jag att marknadsföringen kommer ha ännu större betydelse för företagen. Förr i tiden var marknadsföring inte lika stort som det är idag. Teknologin har gjort att det är lättare att synas och marknadsföra sitt företag. I dagens samhälle gäller det att sticka ut och visa att man inte är en i mängden. man måste vara personlig i sin marknadsföring och visa sin kunder att just den kunden är betydelsefull.



I framtiden kommer marknadsföringen finnas överallt vart vi än befinner oss. Vi kommer få mail, sms och på facebook kommer det synas massa olika företag som vi gör reklam för genom att checka in på deras sidor.



Genom teknologin kan vi nå ut till fler kunder och i olika delar av världen vilket är väldigt positivt.

i framtiden kommer konkurrensen mellan de olika företagen öka då det är så lätt att marknadsföra sig.

2012-01-31 @ 22:06:43
Postat av: Sebbe

Jag håller med natta till stor del. För jag tror också att den digitala revolutionen har varit väldigt viktig och att den kommer ta större och större plats. För det gör så att det är lättare att marknadsföra sig runt om i världen.



2012-02-02 @ 10:04:50
Postat av: erik spfg

jag tror att internet är det som ger störst effekt idag. fördelarna väger upp nackdelarna med råge. tack vare tex facebook och google så kan ett företag nå ut till de perssoner som är intresserade utav deras ideer utan att behöva lägga ner stora summor eller tid. företagen når nu mera ut till kunder över hela världen. det i kombination med hur näthandel har utvecklas tror jag bidrar till att reklam i tex tidningar är utdöende.

2012-12-12 @ 13:34:49
Postat av: Filip Bonnelid

Jag tror att marknadsföringen kommer fortsätta som den har gjort de senaste åren. Tekniken har gått fort fram vilket gör det är lättare att kommunicera tex, internet. Detta har även lätt till att konsumenterna har fått mer makt och företagen måste anpassa sig efter deras önskemål.

2012-12-12 @ 13:35:33
Postat av: Julia Lindberg

Förr i tiden, när utvecklingen såg helt annorlunda ut var behovet av marknadsföring inte alls lika stort som det är i dagens samhälle eftersom det inte fanns lika många företag och det i sin tur betydde att det heller inte fanns lika många tjänster och produkter i utbud. Detta ledde till att företagen inte hade lika tuff konkurrens sinsemellan och marknadsföringen var alltså inte så betydelsefull.

Idag år 2012 har däremot mycket skett i utvecklingen och det finns desto fler företag med samma produkter och tjänster och som alla fightas på en och samma marknad, detta har lett till att marknadsföringens betydelse har ökat kraftigt. Det är också viktigt att marknadsföra sina produkter/tjänster på rätt sätt så att vi blir lockade till att köpa. Vi konsumerar även mer idag än vad vi gjorde förr och det innebär att det är allt viktigare för företagen att marknadsföra sig på ett bra och tydligt sätt så att vi kunder ska veta varför vi ska välja att köpa t.ex. våra kläder från en viss butik, eller varför vi ska köpa gymkort på ett visst gym osv.

I framtiden tror jag att marknadsföringen kommer att utvecklas inom den digitala världen. Jag tror att många företag kommer att fortsätta köra på koncept som Internet eftersom de vet att majoriteten av oss på något sätt kommer i kontakt med Internet dagligen. I dagens samhälle kanske inte den äldre generationen är så aktuell när det gäller Internet, men jag tror att det är något som kommer ändras på i framtiden. Jag tycker dock inte att man ska glömma bort värdet av den muntliga marknadsföringen för jag tror att det finns väldigt många som uppskattar den.

2012-12-13 @ 15:53:06
Postat av: Andreas Lundqvist Spfg3

Under mitten av 1900-talet var kundens behov enormt stort och företagen kunde producera en större mängd av produkter utan att behöva tänka lagerhantering eftersom att det gick lätt att sälja sina produkter. Med tiden kom företagens produkter att överstiga kundernas behov och det satte mer press på marknadsföringen och kommunikationen mellan företag och kund. Alltså kom det bli mer utveckling med marknadsföringen för att kunna sälja sina produkter och inte låta sina konkurrenter få ett övertag.
I slutet av 1900-talet kom en revolutionerande sak att hända. Företagen började att globalisera sin försäljning, vilket skapade nya möjligheter på andra premisser men även produktionen kunde flyttas till länder och skapa billigare produkter eftersom att det var betydligt billigare att tillverka i andra länder.
Sedan kom den digitala revolutionen, vilket innebar att kunden får lättare att skaffa kunskap om olika produkter, ett väldigt bra exempel på detta är hemsidan www.pricerunner.se Företagen måste då pressa sina priser ännu mer för att kunna sälja.
Med det digitala har det skapats en tvåvägskommunikation mellan kund och företag för att kunna skräddarsy eller ändra order på ett smidigt sätt. Ett större utbud för kunderna men betydligt mer arbete för företagen. Alltså kan vi säga att den digitala revolutionen har gynnat oss konsumenter med lägre priser och större utbud.

2012-12-18 @ 09:32:58
Postat av: Tilda, Py och Lisa (Du & Jag)

Vi tror att den digitala utvecklingen kommer fortsätta att blomstra. Eftersom konsumenternas behov har blivit större och valmöjligheterna fler behöbs det snabba och simpla sätt att nå så många kunder som möjligt och vilket sätt är då inte mer lämpligt än internet som existerar över hela världen. Genom ett knapptryck kan du nå ut till andra sidan jorden på en hundradels sekund. Som sagt gäller det att hänga med i svängarna. I samma tankt som det digitala utvecklas behöver företagen ha i beredskap att kunna utveckla och uppdatera sina varor eller tjänster. I och med den digitala utvecklingen och den hårda konkurrensen bland företagen har vi som konsumenter blivit en större maktfaktor.

2012-12-18 @ 10:09:54
Postat av: Thimmy Nyzell

Jag tror att marknadsföringen kommer bli ännu viktigare i framtiden. Det finns en ökande kunskap inom företagen och en större vilja att satsa på marknadsföringen. Jag tror att det kommer bli ännu mer marknadsföring via internet. Stora medier som google och Facebook kommer sälja informationen om vad vi söker på och är intresserade av till företag och de kommer därefter kunna skräddarsy vilka annonser som ska visas för just dig. Det är något som redan är pågång och det gör marknadsföringen mer effektiv.

2012-12-18 @ 10:41:07
Postat av: Hanna G

Förr var det inte lika viktigt med att marknadsföra sitt företag och sina produkter/tjänster som det är idag och det beror på många olika saker. Det fanns inte så många företag, sortimenterna var inte så stora, det var inte uppmärksammat att marknadsföra sig och det var inte så stor konkurrens bland annat.

Idag är konkurrensen däremot stenhård och man vet att konsumenterna har makten över företagen och för att lyckas med sitt företag måste man ha kunder. För att få kunder måste man då marknadsföra sig och är det stor konkurrens idag är det nog ännu mer i framtiden tror jag så därför är marknadsföring ett viktigt koncept.

Jag tror att det kommer att bli ännu enklare, lättare, snabbare att marknadsföra sig i framtiden än vad det gör idag, och idag går det ändå väldigt snabbt beroende på hur man marknadsför sig. Teknologin har ju utvecklats mycket genom åren och gjort mycket för företagens marknadsföring redan nu och det tror jag kommer vara viktigt för marknadsföringen i framtiden med då det kommer utvecklas och bli ännu enklare och bättre. Företag marknadsför sig fort på internet till exempel på Facebook och det kostar inte lika mycket att göra det där än att göra tidningar, affischer och så vidare vilket jag tror många kommer satsa på.

2012-12-20 @ 16:40:40
Postat av: Lina G

Förr var det inte lika viktigt för företagen att marknadsföra sig som det är idag och det berodde bland annat på att det inte fanns ett lika stort utbud av produkter och tjänster som idag och att konkurransen inte var så stor eftersom det inte fanns så många företag då.

Idag är det stor skillnad för idag har vi massvis med företag som konkurrerar med varandra på marknaden och massor av produkter och tjänster då vårt utbud är väldigt stort. Det gäller då för företagen att marknadsföra sig och på rätt sätt. Man har lärt sig mycket mer om marknadsföring än förr och idag vet man att man inte ska överdriva reklamen för folk blir besvikna om det inte är som det är på reklamen och sådana knep vet man mer om idag än förr. En annan viktig del i marknadasföringen idag är internet och det är en av de största ställena att marknadsföra sig på så det är en fördel för företagen idag tycker jag.

Jag tror att marknadsföringen kommer att bara bli bättre då tekniken bara kommer att fortsätta utvecklas och skapa bättre möjligheter för marknadsföringen men jag tror absolut att en del saker som företagen marknadsför sig med idag kommer att fortsätta som invidualisering då man skräddarsyr erbjudanden till kunden tex men även mpnga fler sätt.

2012-12-20 @ 16:44:25
Postat av: Amanda Brorsson

Tidigare var behovet av marknadsföring viktigt på samma nivå som det är idag då digitaliseringens värld inte ännu tillkommit vilket för företag innebar att de behövde inte ha samma kundkännedom, de behöve inte heller marknadsföra sig då mindre företag höll var väl kända inom de kretser de behövde kännas till. Stora företag blev just stora på grund av det unika kring just deras produkt, och behövde därmed inte konkurrera då de var i stort sett ensamma på marknaden.

Personligen tror jag att marknadsföringen kommer att utvecklas i samband med den nya ekonomin och digitaliseringen av dagens samhälle då det ger företag en chans att marknadsföra sig genom många olika sorters medier, som exempelvis; TV, radio, facebook, instagram, mobiltelefoner överhuvudtaget etc. Genom dessa olika medier finns också chansen att få bättre kundkännedom genom att bland annat göra marknadsundersökningar via nät och mobiltelefoner som folk lägger otroligt mycket tid omkring/på, vilket i sin tur skapar möjligheten att hitta nya trender, nya efterfrågningar, nya behov - dessa tre saker är exempel på saker som alltid kommer att utvecklas/dyka upp ständigt i framtiden vilket innebär att företagen kommer alltid kunna utveckla marknadsföring tillsammans med en ny ekonomi, en digitalisering under ständig utveckling och människors behov, trender och efterfrågningar.

2013-01-09 @ 14:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0